Att vara abstinent

När man är sockerberoende så är det inte lätt att få förståelse från andra eftersom mat är så laddat. Många tror också att man bantar. Det är den största missuppfattningen. Man blir misstrodd. Väldigt tråkigt. Det är verkligen så att vi inte kan förstå varandra, normisar och beroendemänniskor. Jag kan inte förstå hur man bara kan ta en kaka och normisen kan inte förstå varför jag inte kan sluta äta kakorna när jag väl har börjat för det är ju bara att sluta. Skärp dig nu!

Liten sockerberoendeordlista:

Normisar = De som inte har problem med mat och som inte bryr sig om mat och kan äta bara en kaka utan att få sug eller vilja äta mer.

Socialt bruk = De som överäter, missbrukar socker och andra droger men som kan sluta och hålla sig ifrån det om de vill. Detta tillstånd kan gå över i ett beroende om man drogar länge.

Röda hund = Missbrukspersonligheten som spökar i hjärnan som vill att man missbrukar.

Abstinent = Det är inte som det låter att man har abstinens utan tvärtom. Man är i tillfrisknande. Det är det här tillståndet man som sockerberoende måste vara i för att fungera.

Just nu är jag abstinent. Det är underbart att hitta tillbaka till sig själv och det enda sättet som jag kan göra det på är att äta strikt LCHF och utesluta alkohol. Jag har inte förstått det förrän nu och inte velat förstå för det har också varit en sorgeberarbetning precis som det var när jag började med LCHF och aldrig mer skulle få äta leila Lindholms cheesecake. Hela hösten har jag varit halvt inne i mitt beroende. Jag har överätit, ätit godkända LCHF-saker som jag inte klarar av och jag har druckit vin på helgen. Det eskalerar hela tiden. Inte vinet för jag har tack och lov inga alkoholisttendenser. Men maten blir mer och mer förlåtande och det slutar med att jag tröstäter hela tiden och går på sötningsmedel och mörk choklad. Jag intalar mig själv att det är okej för att det är LCHF-godkänt, men då är det röda hund som talar för jag vet att jag inte klarar av det.

Mitt andra beroende är shopping om man skall hitta något som jag ersätter sockret med. Men nu när jag är abstinent så vill jag inte ens shoppa. Det känns också skönt.

Jag vet att många tycker att jag är jättetråkig och tänker: Gud, vad löjligt skall du inte ens ha vin nu. En del tror att jag bantar som sagt och det är synd det med för det handlar inte alls om det. Även om jag antagligen går ner i vikt nu när jag inte längre överäter. Men det får vara så. Jag vet bara själv när jag mår som bäst och de som inte är insatta i hur ett sockerberoende fungerar har ingen aning om hur dåligt man kan må av att äta eller dricka saker som får mig tillbaka i beroendet igen. Min hjärna är superkänslig och klarar inte av vissa saker medan andra med ett sockerberoende tål mer saker än vad jag gör. Alla är vi olika som sagt och det har tagit två år för mig att förstå hur illa mitt beroende har varit. När inte ens normal-LCHF funkar på mig. Ja, herregud.

Hoppas att ni har en bra dag!

 

 

 

11 Kommentarer

  1. Så bra formulerade insikter, känner igen det så väl.

  2. Jag har förstått att jag själv har ett socilat bruk, jag överäter och är en ”känslo-ätare, äter för tröst och belöning. Men, jag kan ”skärpa till” mig.
    Jag har läst din historia och jag kan bara säga att du är så stark. Och var nu snäll mot dig själv, ett så djupt beroende du har haft i så många år, det tar man liksom inte bort och får ordning på på ett eller två år. Det tar ju också tid, låt det ta tid, se dina framsteg (som är enorma hittills!) och gläds över dem, beröm dig själv, en klapp på axeln och jobba vidare.
    Ha nu en bra fredag och en härlig helg!

    • Tack! Jag är mycket bättre på att ta hand om mig själv numera. Det här är en livslång kamp som jag numera kan hantera på ett bra sätt vilket jag är väldigt tacksam över. Trevlig helg på dig med!

  3. Oj, vad jag känner igen mig!
    Har precis tagit mig ur ett par stressiga veckor som innehöll massa sockerfrossande. Det är som att komma ut ”på andra sidan”!

    • Jag är livrädd att åka tillbaka i beroendet igen för att det blir värre för varje gång. Nu har jag klarat mig sedan den 1 juli 2012 och jag skall inte dit igen. Även fast jag bara äter LCHF och har gjort länge nu utan återfall så är det en kamp. Men väldigt skönt när man är ur sug och är abstinent.

      Kämpa på! :)

  4. Bra skrivet och beskrivet så att vi icke sockerberoende får ökad förståelse.

  5. men vad ser du som överätning och beroende? handlar det om mängder du äter eller snarare hur du använder mat? för dina portioner är ju inte stora precis. det du ser som överätning kanske en annan skulle se som helt normalt. bara nyfiken.

    • Okej. Överätning för mig är när jag äter två skålar turkisk yoggi med LCHF-musli och bär, tre mackor med massa smör och ost också LCHF samt två ägg till frukost, sen går jag på nötter på förmiddagen, kanske lite ostskivor, sen är det lunch, sen nötterna igen och kaffe här emellan, middag och nötter och mörk choklad till kvällen om jag fortfarande inte är nöjd kan det till och med bli grädde och bär på kvällen också. Jag äter alltså hela tiden när jag äter saker som triggar mig, även inom LCHF och det är konstigt att jag inte är fetare än vad jag är. Därför måste jag plocka bort mina triggers och det är det jag har gjort nu så att jag får frid. Jag är en missbrukarpersonlighet och om jag inte passar mig så tar jag varje tillfälle i akt att döva ångesten och det gör jag genom mat i första hand, sen shopping. Det är en kamp varje dag att inte låta missbrukspersonligheten ta över. Jag skall förklara i ett inlägg hur det funkar mer ingående. Hoppas att du fick svar nu.

      • Jag förstår det hät med att äte av fel orsak, att döva något. Det är osunt. Samtidigt, det du beskriver är varken överdrivet eller en ohälsosam mängd mat. MEN som fd matmisbrukare älskar jag de dagar där mat inte spelar ngn som helst roll förutom den bränslegivande. När inga andra tankar ges till mat förutom som ren föda, precis såsom man inte tänker på bussen förutom de gånger man måste åka med den när man ska från a till b. Ser fram emot ditt mer djupgående inlägg.

        • Jo det är en ohälsosam mängd mat när jag äter för mycket och äter trots att man är mätt bara för att döva en oro. Det är inte bra. Jag smyger även med LCHF-mat och där har vi missbruket i en liten ask. Det är min missbrukspersonlighet som talar då och den vill jag inte vara. Det är den som måste bort. En dag när jag äter allt jag vill ha (inom LCHF) får jag i mig mer än vad en vuxen karl på 100kg skulle gå runt på. Jag är ganska liten och behöver inte så mycket mat och behöver definitivt inte missbruka mat längre. Så att säga att det inte är en ohälsosam mängd mat när jag överäter är inte rätt.