Jag håller inte med Livsmedelsverket del 1

Nu har jag skaffat mig en ny hobby. Livsmedelsverket skall få sig en granskning från topp till tå av mig. Livsmedelsverket är väldigt snåla med att förklara varför de skriver som de gör eller ger de råd som de gör. Vad läser man ut av den här informationen om amning tex?

”Kan amning minska risken för sjukdom?

Bröstmjölken innehåller ämnen som minskar risken för infektioner som öroninflammation och magsjuka. Forskningen visar också att barn som ammats har lägre risk att bli överviktiga, få högt blodtryck och typ 2-diabetes som vuxna. Störst skydd får barn som enbart ammas, men även lite amning är bra. Risken att utveckla glutenintolerans i småbarnsåren är lägre bland barn som långsamt vänjs vid mat med gluten, medan de fortfarande ammas. Däremot minskar amning troligen inte risken för allergi.”

Citat från Livsmedelsverkets hemsida och info om mat till spädbarn.

Det jag kan läsa ut av texten är att det är bra att amma för att barnet blir friskare i framtiden. Okej. Men varför?

Jag vet.

Det beror på sammansättningen i modersmjölk. Fettet vinner den kampen genom att bröstmjölk innehåller 55% fett och det är det mättade fettet som dominerar. Fett är en av de viktigaste näringsämnena att tillföra vår kropp. Det är inte konstigt att ett barn som har ammats minskar risken att få infektioner, högt blodtryck och diabetes för samma sak gäller vuxna som äter ordentligt med fett.

En fråga: Varför skall våra spädbarn äta mättat fett men våra 1-2åringar skall dricka lättmjölk och äta margarin? Om det är så farligt med fett och framförallt mättat fett varför dominerar det modersmjölken?

Svara gärna på det, Livsmedelsverket.

 

7 Kommentarer

  1. Bra skrivet, hoppas bara att dom kommer till insikt snart. :)
    Tänkte fråga dig hur man ska tänka med matfett/mjölk för mjölkallergiker? pga detta känns det inte riktigt som jag kan ta upp kampen mot skolmaten för jag vet inte riktigt vad jag ska föreslå för alternativ till smör å standardmjölk?

  2. Om du klickar på Avsnitt 4 på den här webbsidan: http://foraldrabloggen.minnia.com/foraldrapodden/
    En intervju med Agnes Wold som är professor i klinisk bakteriologi och immunolog. Det handlar om barn och allergier och ammning bl a.

  3. Jag har försökt att läsa mig in lite på i olika studier var det exakt står att just fettet är den primära orsaken till minskad diabetes och andra positiva hälsoeffekter, men de flesta studier är av epidemiologisk art och då uteblir tyvärr de slutsatser som du dragit. Jag säger inte att du har fel, men jag säger att jag inte hittar informationen även fast jag spenderat en timme på pubmed. Såhär går mina tankar:

    Ok, barn blir friskare av modersmjölk. Men, vilka är det som ammar i första hand? Är det populärare bland den rikare delen av befolkningen därför att de kanske har bättre sjukvård, och mer info om hälsoeffekterna? Eller har de längre utbildning, högre inkomst och så vidare, som ju är en annan faktor som spelar in i lägre risk för övervikt och är det kanske lägre chans att ett barn blir överviktigt i den miljön…. osv osv i oändlighet… Eller finns det immunpåverkan som vi helt enkelt inte upptäckt än men som kanske bevisas i framtiden? Du får gärna visa mig de länkar du hittat där man pekar på just fettet som orsak till de av livsmedelsverkets ovan nämnda hälsofördelar, för jag är uppriktigt intresserad.

    Jag vet helt enkelt inte själv (kan säkert googla mer men har inte hela dan på mig :p). Men jag vet att amning är bra, och jag kommer själv att amma mina barn om jag får några. Men jag kommer inte stensäkert säga att det är fettet som är den största bidragande faktorn eftersom att jag helt enkelt inte vet det.

    Mvh läkarstudenten

    • Eftersom modersmjölk innehåller 55% fett så kan man räkna ut att en del av det där fettet är bra för kroppen. Vi vet att fett behövs för att våra kroppar skall fungera så varför inte titta på de studierna? Varför skulle modersmjölken innehålla 55% fett om det inte var precis det som bebisen behöver och mår bäst av? Jag skulle säga att allt det som finns i modersmjölken, inklusive halten fett, behöver en bebis för jag litar på att naturen ger det som våra bebisar behöver. Behövs det verkligen en studie som säger att modermjölk är bra för våra barn för att vi skall tro på det? Måste det alltid finnas en studie som påvisar något för att man skall tro på det? Självklart inte. Jag förstår att du som läkare inte kan hävda annat i din profession för att du måste följa vissa regler. Det måste vara en av de svåraste och mest frustrerande delarna av läkaryrket när man ser att en person mår bra av en metod som man inte får rekommendera för att det inte finns vetenskap bakom. Jag avundas er inte. Innan socialstyrelsen godkände lågkolhydratskost som en metod för diabetiker och överviktiga så drev Kostdoktorn sin blogg anonymt för att han var rädd att bli av med jobbet. Jag förstår honom till fullo.

  4. Väldigt bra start!
    Deras råd är både ologiska och onaturliga.

    Naturen har sett till att ge modersmjölken den ultimata sammansättningen. Och så HELT PLÖTSLIGT när barnet inte ammas längre är det farligt med mättat fett. För min del känns det hela absurt.

    Jag ser fram emot deras svar.

  5. Förlåt, jag är en obotlig besserwisser men bröstmjölk innehåller 4,5% fett. Såvida du inte menar energiprocenten men då får du gärna förklara varför energifördelningen är så viktig?

    Tack för en trevlig och lärorik blogg!

    • Energiprocenten är väldigt viktig för det är just den som visar på att fett innehar den största delen av alla näringsämnen i bröstmjölken. Om nu fett är så farligt så är det väldigt konstigt att bröstmjölk till övervägande del innehåller just det.