Nu är det dags för recensionen av Jaget och Missbrukaren igen. Här har ni del 1 och här kommer del 2. Den här delen kommer att fokusera på hur ett tillfrisknande från ett missbruk kan ske.
Vi måste tänka på att i det samhället som vi lever i idag så driver det oss människor in i missbruk på ett sätt genom att vissa värderingar är samma som missbrukets. Som jakten på seger, att vi lever för resultat, kontroll, perfektion och att dyrka objekt. Om vi driver oss för hårt så uppmanar vi varandra att leva på gränsen och det kan lätt gå över i missbruk, samma sak med resultat där man hela tiden är ute efter effekten och missbruk är effektorienterad, kontroll tror vi är viktigt trots att vi inte kan ha kontroll på något som är viktigt i livet och då går kontrollbehovet över i besatthet att ha perfekt städat, att mota bort ålderdom med botox och skönhetsoperationer, att ha finast hus osv och detta hänger ihop med perfektion. Missbruk handlar om jakten på perfektion. Craig skriver så här om det:
”Perfektion är en bild, och var och en har sin bild av vad perfektion innebär. Perfektion är en myt som vi använder för att göra oss själva och andra illa. Den är en myt eftersom den är ouppnåelig. Fastän vi alla har var sin bild av vad perfektion är, förväntas vi ändå vara perfekta på samma sätt.”
Han skriver att arbetsnarkomanen arbetar sig upp för att nå toppen, anorektikern svälter sig och spelmissbrukaren lever på hoppet att vinna storvinsten. För då kommer livet att bli perfekt.
Vi dyrkar objekt och samlar på saker men istället är det mänsklig kontakt vi vill ha. Men det är lättare att ha relation till ett objekt och ju mer ensam man känner sig desto längre ifrån andra människor kommer man och desto lättare är det att ta till missbruket. Ett problem med missbruk är att man avskärmar sig från andra människor och då blir det också lättare att missbruka så det blir som en ond cirkel.
Men det finns också värderingar i samhället som går emot missbruket som tron på hoppet, den fria viljan och på att hjälpa andra. Tack och lov.
Så till hur man kan tillfriskna från missbruk. För att vi skall kunna tillfriskna måste Jaget bli viktigt igen. När man missbrukar tar missbrukspersonligheten över och Jaget trycks undan tills det helt är borta.
För det första så måste man erkänna och hävda missbrukspersonligheten som man har. Att säga till andra att man är en missbrukare.
För det andra så måste man börja upprätta relationer med andra människor. En gemenskap som AA eller med vänner och familj. Relationer som grundar sig på omtanke och ärlighet och inte på oärlighet och ödeläggelse.
Det tredje är att man försöker att hjälpa andra i samma situation. Att man berättar för andra eller att man hjälper andra i forum eller i stödgrupper. Då lär man känna sin egen missbrukspersonlighet och kan distansera sig från den lättare samtidigt som man hjälper andra.
Det fjärde är att vara snäll mot sig själv. Man bemöter sig själv med värdighet och respekt och då kan man göra samma mot andra. Detta är att leva nyktert istället för att ljuga och missbruka och skada sig själv.
Man måste vara försiktig med att missbruket inte går över i ett annat missbruk. Har du slutat att dricka alkohol så kanske du börjar matmissbruka istället och har du matmissbrukat så kanske du börjar spela istället. Missbrukspersonligheten sitter kvar där inne för alltid och det gäller att hålla den i schack.
Jag har shopping som mitt andra missbruk och jag har gömt undan skor osv som jag har köpt för min sambo, men numera så berättar jag alltid innan jag köper något för honom så att han har koll och så att jag inte köper något ”onödigt”. När jag inte kan med att säga till honom vad jag vill köpa så skall jag inte köpa det heller och det funkar.
Det gäller alltså att se till att man slutar att handla som Missbrukaren. De värderingar, åsikter, attityder och beteenden som Missbrukaren har måste bort. Annars går man runt och har en ”torrfylla” som det heter och kan när som helst falla tillbaka. Man söker som missbrukare den där sinnesförändringen och hur man får den spelar inte så stor roll.
Så det viktigaste när man strävar efter ett tillfrisknande är att man är ärlig och öppen och stolt över sig själv och att man vill lära känna sig själv så att man kan förbättra sig. Då söker man hjälp istället för att agera ut i svåra stunder av sug. Man måste också ge upp myten om perfektion. Om du tror att du måste vara perfekt så är du oärlig när du förnekar dina ofullkomligheter. Ett konkret exempel på det är att förneka missbruk. Att säga att man inte har problem med mat, alkohol eller vad det nu är. Tjusningen med att vara ärlig har jag innan jag tillfrisknade inte upplevt. Men det är en oerhört befriande känsla att berätta, vara ärlig och lägga sitt liv i någon annans händer. Det är då man visar för sig själv och andra att man litar på andra och värnar om sig själv. En underbar känsla.
Ett sista citat som författaren använder som slutkläm är ett citat ur bibeln som han menar är grunden i tillfrisknande från missbruk:
”Jag ger dig livet. Jag ger dig döden. Välj livet.”
I nästa del kommer jag att diskutera de frågor som har dykt upp inom mig när jag har läst boken. Mer som en analys med mina frågor och egna erfarenheter.

