Ketondiet dag 14

 

Igår år jag ost för första gången på två veckor. Jag upplevde att jag blev hungrig efter lunchen och jag tyckte inte att det var så gott som jag tänkte mig att det skulle vara. Jag hade lika gärna kunnat äta två klickar smör istället och skulle kanske lagt på det också trots att osten är fet eftersom jag blev hungrig efter lunchen.

Frukost kl 07.00

Ett kokt ägg, tre skivor ost med smör på, Bullet Coffee och vatten. (Den ost jag äter är Åsedas gräddost med 36% fett.)

Träning: 20 minuters Crossfit

Mellanmål kl 12.00

Bullet Coffee och tre ostskivor.

Lunch kl 15.00

Tacofärs med 4 ostchips (skivor av Åsedaosten gräddad i ugnen) och sallad av bladspenat, tomat, paprika, gurka och vatten att dricka.

Middag kl 19.00

Två stekta ägg, 1 msk smör, två skivor ost, ett paket ekologiskt bacon, sallad av bladspenat, tomat, gurka och paprika, vatten att dricka.

Mätt och belåten efter ett fettrik middag.

Ketonvärdet imorse kl 06.30 var: 2,3

Jag går neråt. Ligger fortfarande på ett väldigt bra värde men det är antagligen både vinet och osten som har påverkat till en mer normal nivå av det optimala värdet. Det är bra på det sättet att man inte vill ligga för högt. Det blir mer mat på helgen också vilket jag tror är den största orsaken till nedgången. Vi kan konstatera att ju fler matvaror man lägger på desto lägre blir värdet.

Eftersom jag inte kör periodisk fasta så får jag i mig mat under hela dagarna och får inget svältläge mer än på natten. Min kropp har hela tiden påfyllning av mat och ingen svält pågår. Svält som periodisk fasta är en av orsakerna till att ketonvärdet går upp. Att sedan hålla värdet inom en bra nivå är det svåra. Något som jag i och för sig har lyckats bra med. Jag svälter mig inte och jag överäter inte.

En teori jag har är alltså om man äter frukost så som jag gör så ligger man bra i värde om man inte äter för mycket. Det är lättare att hålla sig i det optimala värdet. Det är alltså lättare att äta för mycket när man äter frukost som jag gör än om man kör periodisk fasta. Det är antagligen detta som är anledningen till att de som börjar med periodisk fasta upplever att de går ner i vikt på. De hamnar i ett högre ketonvärde på grund av svälten på morgonen samtidigt som de får i sig mindre mängder mat eftersom de får en bättre aptitreglering.

Idag kör jag som vanligt igen för att se vad som händer med värdet och i morgon testar jag grädde. Jag känner på mig att jag då kommer att flyga ut med huvudet före. ;)

Någon av er efterfrågade om jag kunde testa mörk choklad. Vi tar det på fredag. Då blir det fest! :)

 

 

 

 

Stängt för kommentering.