Ketonexperimentet startar nu

Jag har blivit väldigt inspirerad av Monique som bloggar på Lifezone.se den senaste tiden. Hon och hennes vän Ronnie kör ett experiment med ketonmätningar i blodet. När jag först hörde om detta tyckte jag att det lät överdrivet. Det är det också för de som mår bra av sin lågkolhydratkost och väger det som de vill väga. De som står still och de som går upp i vikt, de som har besvärliga kroppar, kan behöva en liten väckarklocka. Antingen i form av att mäta sina egna ketoner eller läsa om mitt experiment.

Ofta är det vi som är ätstörda och sockerberoende som hela tiden lurar oss själva med vad som är okej och hela tiden jagar något som är godkänt att äta, trots lågkolhydratkost, som behöver den här väckerklockan. En kompis sa till mig att hon inte kunde äta lågkolhydratkost för det slutar med att hon sitter och frossar i smör, ost och Finn Crisp. Hon är rädd att gå upp mer på lågkolhydratskost än med den kost hon äter nu. Jag förstår henne. En del kan överäta allt. Jag är också en sådan. Det är det som kan bli ”farligt” för vikten när man börjar med lågkolhydratskost. Att man äter hälsosammare är såklart en vinst men man vill ju bli av med alla sina ätstörda vanor. För med lågkolhydratskost är allt är plötsligt okej. När man inte åt lågkolhydratskost så visste man att man inte kunde äta en bullpåse utan att gå upp i vikt men med lågkolhydratskosten är det inte riktigt så. Då får man äta mörk choklad, dricka vin, äta nötter, goda ostar, fröbröd, Finn Crisp, bär och även sötningsmedel är på vissa rådgivares okejlistor. Allt det här suger en beroendeperson åt sig som en svamp. Det leder till att man äter helt fel även på lågkolhydratkost för att beroendehjärnan lurar en hela tiden. Ät tills du blir mätt sägs det. Okej. En del blir aldrig mätta. De kan äta allt i kylskåpet och ändå vilja ha mer. Trots allt fett. Man startar dagen med fet yoggi, nötter och bär, kanske ett ägg och en frösmörgås som blir tre frösmörgåsar. Man dricker en massa kaffe med grädde under dagen och tar lite nötter som sedan blir en hel påse nötter, lunch och middag blir inte bara en portion utan två och sen på kvällen ligger den där chokladkakan och lurar och man tar en liten bit som blir hela kakan för att det är så gott till ett glas vin som blir två glas. Hur mycket för mycket har man fått i sig då under den dagen? För mycket. Hur kunde det bli så på lågkolhydratskost som skulle vara en mirakelmetod. Ät dig mätt och gå ner i vikt. Varför går en del då upp i vikt?

Varför blir det såhär? Det finns många anledningar men främst är det för att man är en beroendepersonlighet och lurar sig själv. Kan man komma ur det? Ja, det tror jag. Men det krävs lite jobb. Därför skall jag genomgå ett expriment med mig själv och ketonmätningar i blodet. Jag har själv under sommaren ätit för mycket. Anledningen till det är att jag inte har varit i optimal ketos. Jag har känt att jag inte har varit i ett optimalt läge. Det blir en ond cirkel när man äter för mycket av fel saker, även om det är ”godkända” saker och hamnar ur den optimala ketosen. Vad händer? Jo, man blir hungrig och inte nöjd. Träning gör en del för att förhindra suget och gör även att ketonvärdet blir lite högre men det kan inte lösa problemet.

Jag skall alltså testa hur olika matvaror påverkar ketosen. Jag gör det här för att kunna hjälpa mina kunder på ett bättre och effektivare sätt. Det klart att jag själv är nyfiken på hur min kropp fungerar och vad som är det optimala läget för mig och hur jag måste äta. Men jag vill ha det svart på vitt vad det är som förstör ketosen och vad som inte gör det. Det är väldigt viktig information för mig som kostrådgivare.

Så här har jag tänkt att experimentet skall gå till: 

Jag äter strikt lågkolhydratkost tills mitt värde är optimalt. Kött, smör, kokosfett, ägg, räkor, kyckling, fisk, något blad grönsallad, kaffe, te och vatten. Mellan 1,5 till 3 är det optimala värdet. Över 3 betyder att man har ätit för lite och svälter. Man är inte hungrig men det är inte bra att pressa kroppen och äta för lite. Varning där. Men när man ligger mellan 1,5 och 3 bränner man fett ordentligt, träningen känns lätt och man har som mest energi. När mitt ketonvärde ligger på ett optimalt värde provar jag att lägga till en vara i taget och ser vad som händer. Vad händer om jag dricker vin och hur lång tid tar det tills jag är tillbaka igen? Mäter mig dagen efter på morgonen och utvärderar. Så gör jag så och provar vin, grädde, nötter, bär, choklad. Sen kommer jag att lägga på varor för att komma  fram till vad grönsaker och grädde i maten gör för värdet.

Mitt värde idag kl 16.00 var: 0,4 

Ett väldigt lågt värde som antagligen är ett resultat av för mycket vin, nötter, bär, grädde, mörk choklad och kanske även för mycket protein. Jag är i ketos men inte långt ifrån att inte vara det. Jag har inte ätit något icke-godkänt på flera månader så jag har inte ätit socker. Bara mitt låga resultat idag visar på att de ”godkända” lågkolhydratsvarorna som choklad, bär, grädde, vin och nötter inte är speciellt optimala för viktnedgång eller optimal energi. Något som jag har känt av i kroppen men nu fått svart på vitt.

Jag kommer att mäta mig ett par gånger i den här veckan. Nästa gång på onsdag för att se vad två dagars strikt lågkolhydratskost har gjort för ketosen.

Hoppas att ni tycker att det skall bli intressant att följa mina mätningar.

Nu kör vi!

15 Kommentarer

  1. Det här skall bli jättespännande att följa!

  2. Jätte-bra och viktig sak du tar upp. Ska bli superspännande och intressant att följa!

  3. Jag har också skickat efter en mätare eftersom jag hamnat på en platå och har ca 10 kg kvar att gå ner. Jag följer både Monique, Ronny, Margareta och nu dig. Det här är så spännande!

  4. Hej Anna-Maria!
    Kul att du lämnade fotspår i min blogg så att jag också kan följa dig.
    Jag började mäta 2/6 och drygt en månad senare fick jag med Ronnie, som drog med Monique och nu blir det fler och fler. Det jag tycker är bra är att vi verkar angripa det hela på olika sätt och då blir vi förhoppningsvis ännu klokare i slutänden.
    Jag har ätit som du beskriver under många år. Det började 2005 med att jag ville gå ner i vikt. Det som hände var -16 kg och sen stopp. Däremot fick jag massor av hälsovinster http://www.sunsoft.se/?p=295 och har därför fortsatt. Det finns ingen väg tillbaka till någon annan kost för min del.
    Jag är en offentlig person inom LCHF (LCHF-magasinet, Åbo-kryssningarna och LCHF-magasinets campinghelger) och får ofta stå till svars för varför jag inte går ner i vikt ;-(, inte så lätt alla gånger.
    Jag är i botten sockerberoende (Var hos Bitten Jonsson 2004) men tycker att jag sen många år har väldigt bra kontroll. Jag tycker nog inte att kroppen ”vänjer sig vid ketonerna”, efter att jag börjat mäta tror jag snarare så här: Jag har trott att jag varit i ketos (urinstickorna) men mätningarna i blodet har visat att det inte varit så.
    2010 ”Nollade” jag kh under en lång period, för att det var vad jag hade kvar att testa. Jag gick ner lite grann, men inte så att det var värt mödan. Det jag gick ner kom tillbaka när jag återgick till för mig normal LCHF (dvs 15-20g kg per dag).
    Jag har nästan nollat nu för att se vad som händer med ketonerna och var precis på väg att skriva om det när jag hittade din kommentar!
    Kul och lycka till!

  5. Hej,
    Det är jättebra att ni forskar men jag tror att de som är nybörjare
    kan skrämmas av alla mätningar ni håller på med, börjar vi nu banta
    maten som vi äter inom LCHF-gruppen? Tyckte själv i början att
    jag hade hittat hur man skulle äta men nu börjar man prata
    alltmer på att dra in på grädde, ost ät så mycket fett din kropp behöver.
    Hur vet man det?

    • Jag förstår precis vad du menar. Jag gör det här för att hjälpa mina kunder som inte är nöjda. De som sitter fast och inte går ner till den vikten de vill. För många är lågkolhydratskost fantastiskt på det sättet att de rasar i vikt men sedan finns det de som är sönderbantade med otrygga kroppar och de som har ett sockerberoende och ett överätande med sig i bagaget. De har svårare att få till det och behöver extra mycket hjälp.

      De som är nöjda med sin lågkolhydratskost behöver inte tänka på att dra in det ena eller andra eller mäta utan det är för de som fortfarande känner att de har problem. Det är inte alltid så lätt som man först kan tro. Därför behövs vi kostrådgivare för att hjälpa till när det inte riktigt fungerar.

  6. Ska följa dig med spänning. Fuskade i början av semestern med potatischips inte bara en utan tre gånger och lite rotmos. Fastän jag efter det inte ätit socker hetsäter jag allt möjligt annat som finns hemma, har också bakat en hel del under sommaren. Har bestämt att det får vara slut på det nu, även om beroendet är livslångt. Jag vet att jag inte kan äta chips för då trillar jag dit igen och nu börjar också vikten på peka uppåt. Även om det inte är vikten utan hälsan (botar sonen som fått ADHD-diagnos) som hela tiden varit det viktigaste när familjen ändrade kosten är det rätt så skönt att slippa bära på extrakilon och dessutom har jag fått lov att köpa nya byxor då de gamla är för stora. Fortsätter det uppåt kan jag inte använda de nya längre.

  7. Jag känner verkligen igen mig i det du skriver! Jag gör min lchf fudge och nötmjölsblandningar som innehåller alldeles för mycket i stora doser. Sen frossar jag även i grönsaker. Känner mig just nu väldigt vilsen i vad jag ska äta. Har ulcerös kolit sedan 10 år tillbaka och försöker även att undvika mjölkprodukter men det finns inte mycket mat kvar då.. Några tips?
    Tack för en bra blogg!

  8. Åh, det här kommer bli jättespännande!

  9. Ska bli kul att följa dina mätningar också. Jag har mätt i snart tre veckor. Det är riktigt spännande.

    /Tommy

  10. Ronnie är inte Moniques sambo så det får du nog ta och ändra. Förövrigt tycker jag ni ketonmätande lchf-are håller på att spåra ur, precis som kaloriräknare har spårat ur. Sorry.

    • Jag har ändrat sambo. :)

      På vilket sätt tycker du att mitt experiment är spårat? Jag menar inte att alla som äter lågkolhydratkost skall mäta sig. Absolut inte. Men jag vill göra det här för mina kunders skull. Jag vill veta ALLT om hur kroppen fungerar på lågkolhydratkost. Jag håller med dig om att kaloriräkning inte är något bra alls.

  11. Och VAR och HUR beställer man en sån mätare om an tex bor i finland? Hittar inget på nätet om försäljning annat än inom Sverige …. Nån som vet?