Något som jag inte har ätit på säkert 20 år är köttfärslimpa. Det känns som 80-talet ringde om ville ha tillbaka sin maträtt.
Men idag slog jag till och gjorde en. Det var väldigt gott. Jag förstår att den var poppis på det glada 80-talet. Jag pimpade den med fetaost som fyllning och så det traditionella baconet ovanpå. Till det en grönsallad med oliver och stekt vitkål.
Köttfärslimpa med fetaost och bacon
800gram blandfärs
1 gul lök
2 dl fetaost
2 ägg
1 paket bacon
chili
paprika
salt
svartpeppar
vitkål
smör
2 dl grädde
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader. Skiva löken och stek den i smör. Blanda lök, ägg, färs och kryddor i en bunke. Lägg fetaosten i mitten på en ugnsfast form. Lägg på färsblandningen ovanpå och forma till en limpa. Lägg på bacon ovanpå. In i ugnen i 30 minuter. Ta ut formen och häll på grädden och sätt tillbaka i 10 minuter till så blir det lite sås till limpan.
Servera med smörstekt vitkål och grönsallad.
Smaklig måltid och ät Ultimat!


Tack för receptet!
Ja köttfärslimpa är gott och det här receptet ska jag prova nån gång. Tack för det! Du är så duktig med alla dina recept. kram