Träningsredskap som framkallar minnen

Ny vecka och nya utmaningar. Vi har ätit kalasmat hela helgen och nu är vi så trötta på resterna så katterna fick äta upp grädden som var kvar. :)

Idag skall jag iväg på en massa ärenden så det blir ett snabbt inlägg om min träning som börjar ta fart ordentligt. Igår kom min sambo hem med en massa vikter som han hade hittat på Blocket så nu ser vårt garage ut som ett gym från -70talet. Jag får lite flashbacks från när jag på sent -90tal tränade på ett gym i Mölndal som hette Royal. Jag älskade det stället. Det var svettigt, gammalt och luktade solarium och järn. Det var befolkat av en massa muskelknuttar blandat med tjejer i knallrosa tighta träningsbyxor och magkorta tröjor. Okej, jag erkänner. Jag var en av dem. :) Jag tränade spinning, step up och aerobics och man kände sig oövervinnerlig stundtals. Precis som det skall kännas för en liten 17-årig snärta som hade hela livet framför sig. Gymmet besökte jag ibland men jag var lite rädd för alla muskelknuttar samtidigt som jag var väldigt imponerad i smyg. Det var nog anabola på de flesta där inne. Jag tyckte att sådant var väldigt spännande när jag var tonåring. Nu vet man bättre som tur är. Men jag kan inte låta bli att romantisera gamla gym. Det känns mer på riktigt att träna med gammal skrot än att hålla till på ett nytt och fräscht gym. Jag blir inte alls peppad av det. Det skall vara lite Rocky, lite ruffigt och slitet eller som i filmen The Wrestler med Mickey Rourke. Om ni inte har sett den filmen så se den. En av de bästa jag har sett. Jag hatar wrestling men storyn i filmen är grym och väldigt sorglig.

 

 

 

 

 

 

 

 

Så nu när jag tränar i mitt garage så kan jag drömma mig tillbaka till den gamla ”goda tiden” och känslan av att känna sig oövervinnerlig kommer tillbaka. Är det inte härligt vad lite dopaminpåslag kan göra för välbefinnandet?

Mitt senaste träningspass: 

Bröst, bänkpress: 30kg x 6 reps och 3×3 set. Jag orkade bara 4 reps sista setet.

Biceps, stång: 19kg x 8 reps och 3×3 set. Jag orkade bara 5 reps sista setet.

Triceps, hantel, över och bakom huvudet: 12kg x 8 reps och 3×3 set.

Undrar vad jag maxar i bänkpress? 45kg? Måste prova någon dag. Jag älskar att jag har fått en ny hobby i styrketräningen. Finns det tävlingar man kan ställa upp i? *hybris*

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2 Kommentarer

  1. Tack för en superbra och inspirerande blogg. Ser fram emot massor av peppande träningsinlägg nu också =) Vad skönt med ett gym hemma, själv tränar jag också mest hemma, lättare att passa in träningen då med en son på 18 månader och oregelbundna arbetstider. men det är ett krånglande att plocka fram och ta undan alla redskap. Därför står ett hemmagym står på att göra listan här hemma också..

    • Tack vad snällt! Jag försöker att tillgodose så många som möjligt med lite av varje. Det blir träningsinlägg också. :)