Två middagstips – Lasagne och lax

Igår ville min son ha lasagne och jag har aldrig gjort LCHF-lasagne förut så det var kul att testa på. Den blev mycket väl godkänd och min sambo sa att den här rätten fick en stjärna i kanten. Själv åt jag lax eftersom jag inte äter mjölkprodukter. Jag älskar lax i alla former och det är ganska skönt att få äta ”vad man vill” utan att anpassa sig till övriga familjen som inte är så förtjust i just rökt lax. Så igår var alla nöjda och glada. :)

LCHF-lasagne

1 zuccini

1 gul lök

1 vitlöksklyfta

500gram färs (jag använde kycklingfärs för att jag hade det hemma)

salt

peppar

smör

4dl riven ost

1 burk cremé fraiche

3dl grädde

2 ägg

grönsallad

Gör så här: 

Sätt ugnen på 175 grader. Bryn köttfärsen i smör tillsammans med löken. Pressa i vitlök och krydda med salt och peppar. Blanda riven ost, men spara 1 dl till toppen, ägg, cf och grädde samt salt och peppar. Skiva zuccini i tunna, tunna skivor och lägg i botten i en ugnsfast form. Varva zuccini, oströra och köttfärs tills det tar slut. Jag fick tre lager. Lägg på riven ost längst upp. In i ugnen i 45 minuter. Servera med sallad.

Laxen behöver ingen närmre presentation. Såsen är basilikamajonnäs som jag inte kan få nog av. Så gott. Jag skippar vinäger för jag tycker bara det förstör smaken. Jag gör min majonnäs så här:

1 ägg

2 dl rapsolja

knappt en tsk dijonsenap

salt

svartpeppar

basilika

Gör så här:

Alla ingredienser skall vara kylskåpskalla. Jag mixar ihop allt med stavmixer i en hög skål. När jag har testat att göra dubbel sats så hade det misslyckats så jag kör en i taget men då får man alltid fräsch majjo. Att göra majjo är lite knivigt.

 

 

 

5 Kommentarer

  1. Tack för två fina recept! Lägger in dem i min samling!

  2. Säger detsamma som Kikki här ovan, Tack! ..Ska testa lasagnen och majjon snarast.. :)

    • Ja vad roligt! Hoppas att ni gillar dem. :)

  3. Måste bara fråga ang lasagnen… Jag älskar också Aubergine och undrar om du tror att det skulle funka att göra likadant med den som med zuccinin. Alltså, skiva tunt och lägga direkt i formen utan förstekning? Blir ju liksom enklare och går ju lite snabbare då.. :)

    • Ja visst gör det. :)