Jag är tjänstledig från min tjänst inom vården i Mölndals kommun. Jag har arbetat med äldre och med människor med förvärvade hjärnskador som Personlig Assistent. Maten vi ger våra gamla är skrämmande dålig. Maten som de personer som har Personlig Assistans får beror helt på personen, de som jobbar med personen och de anhöriga. Oftast är det bättre där eftersom assistenterna handlar till dem och anhöriga har höga krav. Men inte alltid. Det kan vara helt åt skogen där också. Hjärnskadade borde verkligen få testa på att vara i ketos. Jag tror att det hade kunnat få många att må betydligt bättre. (Mer om det en annan gång.)
Den dåliga maten beror på sparkrav men mest på okunskap. Det tycker jag att vi skall ändra på. Detsamma i skolvärlden. Det är oftast samma kök som gör skolmaten och de äldres mat. Det är mycket konstgjort. Pulvermos, pulversåser, margarin, kräm som bara innehåller socker, aromer och konserveringsmedel, gluten i mängder och kakor och bullar i drivor.
Mina barn går på förskola och där är det ”sockerförbud” i form av att de inte äter glass, kakor osv. Men bröd är det varje dag. Jag vill inte att mina barn skall känna att de är missanpassade så jag skickar med dem glutenfritt bröd för att jag inte vill att de skall äta så mycket gluten som det är i maten på förskolan. Pastan kan jag inte göra så mycket åt men fröknarna är förstående och ger mina barn potatis eller ris om det finns. Väldigt snällt, jag är så tacksam.
Mina barn blir dåliga i magen när de äter för mycket gluten. Klagar på ont i magen, magarna svullnar upp likt ballonger och de blir lösa i magen. När gluten minskas eller tas bort så klagar de inte, gaserna försvinner och de bajsar normalt. Mina barn äter som jag och min sambo gör hemma men de äter ekologisk frukt. Jag upplever att de väldigt sällan är sjuka. Jag vabbade två gånger förra läsåret och då är mina barn 2 och 4 år. Jag tror att det beror en del på att de äter bra mat. Mat som är lagad från grunden, mycket ekologiskt, lite socker och lite gluten.
Kunskapen om att det är viktigt med naturlig mat för vår folkhälsas skull måste ut i skolor och inom äldreomsorgen. Det här inlägget är en bra start.


Hej Anna-Maria!
Många går omkring med irriterad el skadad tarm och många vet inte om det. En stor orsak är just gluten. Glutenintolerans och laktosintolerans är en vanlig kombination. Har hört på en föreläsning att om man tar bort gluten ur kosten så kan man tåla mjölksockret bättre! Det är på tok för mycket bröd som äts i vårt moderna samhälle! Har du några konkreta förslag hur man kan byta ut brödet utan att kostnaden rusar iväg allt för mycket?
Hej Igen!
Har haft sockerutsällningar på förskolan förr. Kom på att man även kan ha med bröd, då det är två matskedar socker i en skiva vitt bröd!
Håller med, maten är katastrof på många håll särskillt inom vård och omsorg och den kommunala sfären där okunskapen är stor.
fortsätter och följa detta ämne. / Sofia
Intressant. Jag har en dotter på 2,5 år som lider av en ovanlig genmutation. Hon har en svår form av EP och i årsskiftet ska hon börja med ketogen kost. Ska bli spännande att se vad som händer med anfallen.
Hej Anna-Maria!
( Som du vet jobbar jag och är anställd inom kommunen så jag är lite kammad i mina uttalanden. Jag vill ju inte ha sparken. inte än i alla fall!. Detta inom parantes tar du inte med. ps Du kan väl rätta om du ser några stavfel!)
Hej Anna-Maria!
Bra att du tar upp om matkvalit’en i våra offentliga kök. Själv har jag har jag arbetat som Storkökskock i några år. Jag är mycket intresserad av naturlig mat och har läst mycket, inom området lågkolhydrat kost. Själv äter jag lågkolhydrat kost – gluten, mycket mättade & enkelomättade fetter. Proteinerna hämtar jag mest från fisk & skaldjur & gräsbetat kött och ägg. Bra kolhydratkällor för mej är ovan jord grönsaker. typ broccoli, blomkål, vitkål och sallad. Som sagt vad så lagar jag mat åt små barn och vill förbättra utefter vad jag lär mig om vad som är bra och inte bra mat. Jag har redan gjort några förändringar och kommer göra fler. Tyvärr är det så att jag har cirka 10 kr per dag och barn i att handla livsmedel för. Det gör att jag t.ex. inte kan servera verken ekologiska eller överhuvudtaget ägg till frukost varje dag. Pengarna ska räcka till frukost, 1/2 frukt, lunch och mellanmål. Så jag gör så gott jag kan för att förbättra. Följande saker har jag förbättrat; Gästen får själv välja, röd el grön mjölk, serverar bregott. använder smör, raps, och olivolja i maten. Jag syrar nästan allt bröd som serveras. Jag tar gärna vara på djurfett och har det i grytor och i såser. Det ger mättnad, smak och näring. Söta saker får dom i form av lågsockrad äppelmos, bär & honung. Juice är bannlyst. sedan länge. Barn som visar sig ha laktos intolerans. berättar jag gärna för deras fördrar att om ni tar bort gluten. kan barnet tåla mjölken bättre. Jag propagerar för att dom faktiskt kan använda bregott istället för mjölkfritt margarin. Jag använder oftare potatis och ris framför pasta. Nu till vad jag kan förändra inom ramen vad som är rimligt rent ekonomiskt. Jag ska byta ut den rostade mûslin bestående av; havrekli, vetegroddar, vetekli, solrosfrö, honung & kanel, kardemumma och rapsolja till kokosflingor, solrosfrön, linfrön, kryddor & honung. Jag ska börja gör a egna fonder på köttben och grönsaker. Jag kommer att köpa in blod och göra egen hemmagjord blodpudding. Jag ska tillaga köttgrytor med ca 20 % lever i. Jag ska minska på mellanmål som ger hög glykemisk belastning och i istället servera ett kokt ägg lite makrill på burk. Såser och grytor kommer uteslutande var glutenfria. Jag kommer i mån av tid tillverka fröbröd som alternativ och jag kommer att bli bättre på att berätta för personal och föräldrar vad jag gör och varför!
Det är underbart! Du skulle finnas överallt. Eller i alla fall din kunskap. Det är fantastiskt om våra barn och ungdomar samt gamla kan få riktig mat serverad till sig.
Hej Anna-Maria!
Kom och tänka på mat och gamla! Jag kan bli riktigt upprörd när jag tänker på vad en del äldre får på sin tallrik! Såg ett TV-program för några år sedan. Det handlade just om äldres mat och vilken skillnad det var från ett ställe till ett annat! Det var allt från nerkylda matlådor som färdats 80 mil, där den gamle fick sitta i sin ensamhet och äta till Äldreboendet Tre Stiftelser som har alla bitarna som krävs för ett lustfyllt och socialt ätande med mycket god, näringstät mat. Så som sig bör. Mina tankar går till dem som inte haft sådan tur, som inte har anhöriga som kan föra den gamles talan. Det är utom all värdighet. Nä! Alla har rätt till bra mat och i synnerhet i livets sluttamp. Måltiden är kanske det enda glädjeämne som finns kvar!