Det var länge sedan jag kom med ett middagstips nu. Men här kommer ett. Det kan lätt bli att man äter för mycket mejeriprodukter när man äter lågkolhydratskost. Det är gott och enkelt. För mig kunde det bli grädde i kaffet och yoggi till frukost, sen mer kaffe med grädde, lunch med grädde i omelett, kaffe med grädde efter det och sedan en middag med grädde och vid vissa tillfällen även grädde med bär på kvällen. Tillslut kände jag mig helt gräddad. Blä!
Den här grädd- och mejeribesattheten är antagligen en del av min beroendeperson. Omedvetet så söker jag efter det som tillfredsställer mig. För att bryta de dåliga mönstren så bestämde jag och min sambo att vi skulle försöka minska ner på grädden ett tag för att upptäcka hur man lagar mat utan grädde. Det första steget var Bullet Coffee vilket jag fortfarande håller på. Ett andra steg är att byta ut grädden mot andra varor eller ta bort den helt. Det går faktiskt. En rätt som är supergod är just kokoskyckling. Här kommer receptet:
Kokoskyckling för fyra personer
Fyra kycklingfiléer
1 burk ekologisk kokosmjölk (Markattas är bra och med lågt kolhydratinehåll)
2 dl hackad vitkål
En halv hackad paprika
En liten gul lök
Herbamare örtsalt chili
Paprikakrydda
Gör så här:
Hacka lök, kål och paprika. Stek lök och kycklingfilé i bitar i smör, kokosfett eller rapsolja. Lägg i paprika och vitkål och låt det bli mjukt. Häll på kokosmjölken och krydda. Lår puttra en stund så det kokar ihop. Servera med sallad av valfri sort.


Ser väldigt gott ut, måste pröva! Sedan undrar jag hur du ställer dig till oljor av olika slag. Det vanliga inom LCHF tycks ju vara att använda smör och grädde i matlagningen. Men ex olivolja, vad anser du om det?
Olivolja är okej men rapsolja är bättre. Fetterna i ordning: smör, bregott, kokosfett, rapsolja, olivolja.
Tack för ditt svar. Ursäkta mig nu för min tröghet, men menar du att den ordning du sammanställt ovan är p g a nyttigheten med fettet? D v s är smör bättre än x e t c och i så fall varför? Här har du med en nyfiken jäkel som vill veta allt om detta, bara så att du vet. Jag litar dessutom på dig.
Ja i nyttighetsordning. Smör är det fettet som vi är bäst anpassade för efter fett på kött och det som finns i annan naturlig mat. Sen kommer Bregott eftersom det är smör och rapsolja. Vi tar upp nyttigheterna i fetterna bäst från animaliska produkter eftersom djuren omvandlar syrorna åt oss som vi inte kan göra själva. Kokosfett är en massa mättat fett och exempelvis laurinsyra som finns i modersmjölk. Rapsolja är bäst av de vegetabiliska oljorna för där är Omega3/Omega6-halten 1:2 vilket är helt okej. I olivolja är halten 1:13. Frågan är bara hur mycket vi kan ta åt oss av de nyttiga fetterna i vegetabiliska oljor eftersom vi har en begränsad förmåga att omvandla vissa fettsyror så att de blir till nytta för oss.