Jag håller inte med Livsmedelsverket del 2

Här kommer min kritik mot Livsmedelsverket del 2. Det är väldigt intressant att läsa deras hemsida med kritiska ögon. I del 1 tittade jag på rekommendationerna för spädbarn och nu är det 1-2åringarnas kostråd som jag läser.

Citat från Livsmedelsverket, Kostråd till barn 1-2 år:

”Kroppen mår bra av att få mat regelbundet – frukost, lunch och middag och 2-3 mellanmål. Det blir också lättare för barnet att lära sig skillnaden mellan att vara hungrig och mätt. Undvik småätande mellan målen, så att barnet orkar äta ordentligt vid måltiderna. Det är inte heller nyttigt för tänderna att alltid ha något i munnen.”

Vad menar Livsmedelsverket? Om vi skall få in alla de här måltiderna så ser det ut såhär:

Frukost kl 07.00

Mellanmål nr 1 kl 10.00

Sovtid: 11-12

Lunch kl 12.00

Mellanmål nr 2 kl 14.00

Sovtid: 15-16

Middag kl 17.00

Mellanmål nr 3 kl 19.00

Livsmedelsverket rekommenderar att man inte ger fler mål än det jag räknar upp här ovan. Okej. Var skulle man stoppa in de målen? I sömnen?

Det går inte mer än två till tre timmar mellan målen och mellan här skall barnet sova en till två gånger. Hur skall man hinna ge all den här maten och hur i hela friden skall barnet lära sig känna hunger och mättnad när de äter HELA tiden. Många föräldrar tampas med alla de här måltiderna och undrar varför deras barn inte äter. De tror att det är något fel på barnet. Vissa har inga problem alls för deras barn äter för att de är sugna och triggade av kolhydraterna. Oavsett barn så lär sig inget av dem att äta när det är hungrigt och de lär sig inte heller hur det känns att vara mätt. Antingen är de mätta hela tiden eller så är de sugna hela tiden.

Jag kan förstå om ett barn vill äta så här ofta eftersom de antagligen triggas av kolhydraterna om de inte får tillräckligt med fett och för mycket kolhydrater om föräldrarna följer Livsmedelsverkets rekommendationer med lättmjölk och margarin. Livsmedelsverket rekommenderar inte smör till barn för då får man inte i sig tillräckligt med Omega3. Det skall vara lättmjölk och margarin och rapsolja för Omega3-halten. Varför inte äta tillräckligt med fet fisk så att det täcker Omega3-halten, samt gräsbetat kött? Då får man i sig tillräcklig med Omega3. Omega3 från vegetabilier kan vi knappt omvandla till Omega3 i kroppen. Vi behöver djurens hjälp till det. Läs mer om det hos Kostdoktorn.

Ett barn lär sig att känna skillnad på mättnad och hunger om de får äta när det är hungrigt, inte suget, och om de får lov att bli hungriga. Det blir man inte om man äter så ofta som Livsmedelsverket rekommenderar. Äter man den maten som Livsmedelsverket rekommenderar så blir man sugen för att kolhydraterna och det minimala fettet gör att man blir hungrig. Inte ett bra sätt att lära barn att äta rätt på. De får en störd uppfattning om vad som är hunger och vad som är mättnad från första stund. Det kan man bära med sig hela livet och det är förödande för hälsan.

1 Kommentar

  1. Hur bra som helst!

    Förhoppningsvis kommer de någon gång att inse att deras rekommendationer inte håller.

    Ibland får jag en känsla av att det viktigaste för Livsmedelsverket är att de får rätt. De måste vinna. Som med religioner man slåss och är blind samtidigt.

    Kram