Ketondiet dag 6

En bra dag matmässigt. Hungern och suget är som bortblåst. En väldigt skön känsla. Förmodligen är det så här jag skall äta för att min kropp skall må så bra som möjligt. Tankarna på mat är obefintliga och jag mår bra i kroppen. Träningen igår gick som på räls. Jag var ute och sprang och det kändes som jag bara kunde mala på hur länge som helst.

Frukost kl 07.00

2 kokta ägg, bullet coffee och vatten.

Lunch kl 13.30

Ekologiskt bacon, två stekta ägg, 2 msk smör, två grönsalladsblad och vatten.

Mellanmål kl 16.00

Bullet coffee

Träning: En halvtimmes löpning

Middag kl 20.00

Grillad fläskfilé kryddad med Sambal Oelek (min favvokrydda), salt och peppar, 2 msk smör, två grönsalladsblad.

Så hur gick det med ketonmätningen imorse?

Suveränt!

Ketonvärde kl 06.30 var: 2,3

Nu snackar vi! Jag blev lite orolig när det stod still sist men nu visade det att jag är på rätt väg och att den strikta kosten ger resultat. Det betyder också att periodisk fasta inte är ett måste för höga ketonvärden och att jag inte äter för mycket protein. Bra där! Jag är en inbiten frukostmänniska och nästan hela lågkolhydratsvärden hyllar den frukostfria periodiska fastan. Jag vaknar inte förrän jag har fått äta frukost så vi frukostälskare kan fortsätta äta frukost och hamna i höga värden ändå. Det handlar mer om vad du äter än när du äter. Jag tror att det extra mellanmålet gjorde susen igår också. Snåla inte på fettet alltså.

Nästa mätning sker på tisdag och då borde jag vara uppe i runt 3. Om jag inte är det spelar inte så stor roll. Då börjar vi testet med matvarorna ändå för nu är jag uppe i det optimala värdet. Det första jag skall lägga på är ost tänkte jag. När jag har sett värdena på det så tar jag bort det igen och när värdet är stabilt så lägger jag på nästa vara. Jag tror i och för sig inte att det kommer att ändras något vidare med osten så jag kan nog ha kvar osten och lägga på nästa vara på den. Grönsaker tror jag också är ganska safe.

Jag är mest intresserad av vad vin, bär, nötter, choklad och grädde gör för värdet. De ”godkända” lågkolhydratsvarorna som många äter för mycket av och viktnedgången uteblir. Jag tror att dessa varor är en kvinnofälla. De som inte vill gå ner mer i vikt kan äta det men de som vill gå ner och står still eller även går upp äter förmodligen för mycket av de här ”godkända” varorna. Många män som har gått ner i vikt snabbt på lågkolhydratskost äter strikt lågkolhydratskost. De kör på sina köttbitar, smör, bacon och ägg. Vi kvinnor är mer känsloätare och belöningsätare än män. Ni kanske inte håller med men det är vad jag tror baserat på min livserfarenhet. Män har inte heller jojo-bantat i lika stor utsträckning som kvinnor och det betyder att deras ämnesomsättning är okej från start. Vi jojo-bantande kvinnor måste få upp den till en normal nivå innan kroppen vill släppa övervikten. Då är det extra viktigt att vara extra strikt i början så att man får ordning på sin mat. Ordentligt med fett och inga undantag som skapar sug. Fettet mättar och viktnedgången blir behaglig trots att det kan kännas torftigt att skippa vin, hallon, grädde, nötter och choklad i början. Men det beror så klart på vad man har för mål med sin kostomläggning.

Jag kör på med experimentet så får vi se på tisdag vad värdet blir och hur jag skall börja testet. Jag ångrar absolut inte att jag har börjat med det här experimentet för jag lär mig en massa av det. Både för egen del och för att kunna hjälpa andra. :)

11 Kommentarer

  1. Det ska bli väldigt spännande att se vad du kommer fram till! Min egen erfarenhet är att åtminstone nötter och alkohol gör att jag går upp i vikt.

    Tack för att du gör detta seriösa experiment, så jag slipper göra det själv :-)

    • Tack vad roligt att höra. Jag tror också att speciellt nötter är en bov. :)

  2. Monique pà http://www.Lifezone.se har redan testat mànga av de matvanor nu nàmner, bl.a. gràdde, och det pàverkar till viss del ketovàrdet.

    Margareta (?) pà http://www.Sunsoft.se var den som bòrjade màta ketoner (efter ett mòte med low-carbaren Jimmy Moore, och som drog med bl.a. Monique, Lifezone.se), och hon har ocksà testat flera matvaror du nàmner redan. Bl.a. har hon kommit fram till att mycket protein kan sànka ketovàrdet nàgot, men att ganska mycket grònsaker inte pàverkar, och att vi faktiskt kan àta mer kolhydrater àn vi tidigare tànkt. Det kan vara ide att du gòr en jàmfòrelse mot deras rapporter. Ar dina lika, eller skiljer de sig àt pà nàgot sàtt..?

    • Ja visst. Jag följer deras bloggar med spänning. Det kommer jag att göra. Det är bra att fler gör experiment så att vi ser vad vi får för resultat och kan jämföra.

      Min skiljer sig på det sättet att jag börjar på noll och lägger på därifrån. De andra har ätit grädde och mycket grönsaker från början. Så jag inbillar mig att man får ett tydligare utslag på exakt vilken vara det är som påverkar ketosen.

  3. Undrar bara… vad är bullet coffee

  4. Har själv bara testat ketonvärdet 2 dgr men har ätit LCHF ett bra tag nu, men testat att ta bort bär, nötter och alkohol sedan 1 august. Har sedan dess gått ned 3.8kg. Så jag verkar vara en utav dom som inte kan äta dessa produkter under viktminskningen. Har idag tagit en bullet coffee till frukost istället för den sedvanliga kaffe med grädde.
    Gårdagens värde var 1.4
    Dagens värde 1.4
    Får se om borttagandet av grädde höjer värdet eller om jag äter för mkt protein…..Äter ej så mkt men förstått att en del har kunnat minska på mängden.

    Spännande detta, först tyckte jag det verkade helt hysteriskt, men jag är glad att man får tänka om. Detta är ett perfekt verkyg för att fösrtå hur jag funkar! Vi är inte likadana, jag har hört till dom som har ätit i flera år men inte gått ned nägra jättemängder i vikt. Många gånger har jag blivit avis på de som rasat i vikt.

    Blir dock glad när jag ser att man inte behöver ta till PF för att uppnå bra resutat, jag jobbar som kokerska och går upp kl 6 och hinner inte äta lunch förren 13.30.
    Så denna vecka testar jag 2 kokta eller stekta ägg och en bullet coffe till frukost…..ska bli spännande att se.

    Kram kram

    • Haha! Jag tyckte också att det verkade helt skruvat att mäta ketoner i blodet först men nu tycker jag att det är sjukt spännande. Jag är en sådan som vill veta ALLT om hur min kropp fungerar. Jag tror verkligen att det kan vara en ögonöppnare för de som står still i vikt och som inte vet vad de skall göra åt det. Kul att du har fått de resultat du ville ha! Grattis! Jag är också glad över att PF inte är något måste för oss inbitna frukostmänniskor. Frukost är ju det bästa målet på dagen.

      Lycka till!

      Kram

  5. Gud i himmelen så glad jag blir nu när jag har hittat din blogg! Själv har jag tänkt mycket på att prova att gå i ketos men inte gjort det ännu. Nu blir jag inspirerad av dig. Jag äter minimalt med kolhydrater (kött, ägg, fett och lite grönsaker) i veckan. På lördag äter jag mörka chokladbitar (2) och på söndag 1 bit kladdkaka a la Skaldeman. Jag kan säkert avstå mina helg utflipp.
    Vet du något om inflammationer och ketos? Jag har bara hållit på med LCHF i ett år. Men jag har en del inflammationer kvar i kroppen, i hårbotten utslag i ansiktet och celluliter. Kanske tillfrisknandet skulle påskyndas med av vara i ketos ett tag. Jag ska prova detta!
    Var köpte du vispen till ditt kaffe?

    Tack för inspirationen och lycka till!

    • Tack för fina ord.

      Du verkar äta som att du är i ketos. Så det är nog inte det som är problemet. Mjölkprodukter kan vara en orsak till inflammationer i huden samt om du har en för hög Omega6/Omega3-kvot, där Omega3 skall vara högt. Vi får i oss alldeles för mycket Omega6. Ät mycket fet fisk som makrill och strömming och ta Omega3 tillskott.

      Vispen till mitt kaffe fick jag i julklapp för en massa år sedan. Men jag tror att den var köpt på Elgiganten. Kostar inte mer än en hundralapp tror jag. Det är en mjölkskummare egentligen.

      • Tack för svar!
        Finfint det du skriver om mjölkprodukter. Jag ska ta bort dem, kanske med undantag för smör?
        Omega 3 är ett problem för mig. Det är svårt att få tag i färsk fisk här i Osby där jag bor. Omega 3 är ju känsligt för uppvärmning och frysning så om jag har förstått det hela rätt bör fisken vara färsk. Fisk i burk ska man tydligen akta sig för (bisfenolA). Jag har problem med PCOS sedan länge.
        Och den odlade laxen verkar skum med sitt omega 6 foder. Tillskott med omega 6 har fått mycket kritik för att de ev. ställer till med mera oreda än reda i kroppen. Härskna oljor t.ex. Vilken cirkus!
        Den enda 0mega 6 jag veterligen får i mig är i olivoljan på salladen nu på sommaren. Äggen innehåller ju omega 3 och köttet. Usch jag tycker att det är jättesvårt!!!
        Vispen ska jag leta upp!